Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

Nem is az Y, hanem az X formálja a munka világát?

A média és a HR szakma is az Y és Z generáció munkaerőpiacot átformáló szerepétől hangos. Ugyan utóbbiak nagy része még nem érkezett meg a munka világába, de már „kopogtatnak” az ajtón, és mindenki azt mérlegeli, hogy az új generációk elvárásai, igényei, digitális bennszülött létük, hogyan fogják átalakítani a munkaerőpiacot. Az X ehhez képest az „elfeledett” generáció, akik sok szempontból hátrányt szenvednek a munka világában, különösen Magyarországon, ugye 45 felett már „esélyed sincs semmire”. Pedig enélkül a generáció nélkül a mára kicsúcsosodó folyamatok el sem indulhattak volna, illetve azért nagyon sok cégnél még ők töltik be a vezető pozíciókat.

Az Egyesült Államokban az X generációt az „elhanyagolt középső gyerekként” emlegette a Pew Research Center jelentése. Náluk még az előttük lévő (baby boomer) generáció is nagyobb figyelmet kap, különösen, mivel a legutóbbi elnökválasztással ez a generáció került újra pozícióba az USA-ban. Az Y pedig jelenleg a többségi generáció a világon, de egy új kutatás szerint az X-es vezetők szerepe különösen fontos a szervezetek digitális transzformációja szempontjából, írja a CNBC.com.

A DDI (Development Dimensions International), a CNBC és az EY együttműködésében készített 2018-as globális vállalatvezetői felmérés folyamán 25 ezer cégvezetőt kérdeztek meg, 54 országban, akik 24 iparágat képviseltek. A globális vezetői pozíciók 51%-a X generációs vezetők kezében van, akik átlagosan 20 év munkaerő-piaci tapasztalattal rendelkeznek. Bár ők még messze nem digitális bennszülöttek, mégis 54%-uk úgy érzi, hogy otthonosan mozog a technológia világában. (Ez az 56%-os Y-os válaszokhoz képest nem mutat jelentős különbséget.)

Azt pedig már a Nielsen találta, hogy ez a generáció az, amelyiknek a kapcsolódás kiemelkedően fontos. Eredményeik szerint az X-esek 40 perccel több időt töltenek naponta a közösségi oldalakon, mint az Y-hoz tartozók. Több időt töltenek a számítógépen, telefonon és tableten is.
Az X generációs vezetők 67%-a nagy híve a munkahelyi együttműködéseknek, ahogy annak is, hogy a különböző szervezeti egységek között is meglegyen a kapcsolat. Erősségük, hogy munkatársaikat képessé teszik arra, hogy együttműködve innovatívabbak legyenek, és az új kihívásoknak megfelelően alakítsák a szervezetüket és szolgálják ki ügyfeleiket.

Azonban a szervezetek gyakran átnéznek ezeken a törekvéseken, miközben nagyon komoly munkaterhet rónak az érintettekre. A kutatás eredményei szerint ez a generáció halad leglassabban a karrierlétrán. Az elmúlt ötévben az X-es vezetőknek átlagosan mindössze 1,2 előléptetése volt, míg az Y esetében 1,6 ez az átlag. Mindennek ellenére ez a generáció elkötelezett, mert mindössze 37% gondolkodik azon, hogy elhagyja a munkahelyét, azért, hogy előrébb tudjon jutni, míg ez az Y esetében 42%. Miközben az utóbbi generációnak több ideje van még karrierje felfuttatására, viszont általában türelmetlenebb is az előrejutás kapcsán. Az Y-oknak egyébként is könnyebb új munkahelyet találni, ha lépni szeretne, hiszen ahogy már korábban is írtuk, ők azok az ifjú titánok, akikre a munkáltatók elsősorban fókuszálnak.

Az X talán azért is lojálisabb, mert kevesebb az ideje, kevesebb a lehetősége (legalábbis Magyarországon), és más volt a szocializációja, mint a fiatalabb generációknak. Ugyanakkor a komoly munkabírás, a lojalitás olyan vezetői készségek, amit nem szabadna a szervezeteknek figyelmen kívül hagyniuk. Ahogy már többször is írunk róla, Magyarországon nagyjából kimerültek a munkaerő tartalékok, így a jó munkavállalók megtartása a cégek elemi érdeke, akármelyik korcsoportba is tartozik az illető.


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Nem is az Y, hanem az X formálja a munka világát?
2. oldal - Az X-es munkavállalók megtartásáért is lehet tenni:
  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiderült, mennyire dolgoznak hatékonyan és a magyar fehérgallérosok

A hibrid munkavégzésre hosszabb távon is fel kell készülnünk: a magyar szellemi munkát végzők több mint egyharmada legalább egy-két napot... Teljes cikk

Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk